CASTELLANISMES I EXPRESSIONS DE LES SETMANES ANTERIORS

Torna al'inici





1. Castellanismes de les setmanes anteriors:


DONAR EL PEGO.............FER EL FET
PEPINILLO
.......COGOMBRET
PÈSAM.......CONDOL
PILLAR.......CAPTAR / AGAFAR /ARREPLEGAR / ENXAMPAR
PILLAT.........SONAT / ATRAPAT / AL·LUSCINAT / PENJAT
PIROPO...........AMORETA / FLORETA / COMPLIMENT

PITAR.....XIULAR
VEURE-SE-LI EL PLUMERO......VEURE-SE-LI EL LLAUTÓ
LLIGON/A..............SEDUCTOR / ENAMORA-NOIS/ES /TRENCA-CORS / PENDÓ (sentit negatiu)
MORRO
.......BARRA
LOGRAR.......ACONSEGUIR
MAMON..........BANDARRA/CABRONÀS / MALPARIT
EMPUTXAR.......EMPÈNYER / EMPENTAR /FER UNA EMPENTA
ASSUSTAR........ESPANTAR
RISSA................RIURE
MARRON.....SIDRAL/ESCÀNDOL/MOGUDA
MEOLLO.......SARAU / QUID /BULLICI
PARAR...............ATURAR-SE / PLEGAR
PER FAVOR!
.......SI US PLAU!

MENYS MAL.......SORT / ENCARA SORT / ENCARA BO / ENCARA RAI
APRETAR..........PRÉMER / PITJAR / EMPÈNYER / COLLAR
EMPUTXAR.......EMPÈNYER / EMPENTAR
ASSUSTAR........ESPANTAR
RISSA................RIURE
EMPOTRAR.......ENCASTAR
ENCERRONA.....PARANY

ENCLENQUE.....ESCANYOLIT / NYICRIS / DESNERIT
ENGATUSSAR...ENSARRONAR / ENTABANAR
PER FAVOR......SI US PLAU!
MENYS MAL.....SORT / QUINA SORT / ENCARA SORT
MARXAR......ANAR-SE'N
ENTERAR-SE.........ASSABENTAR-SE
APLAÇAR......AJORNAR
MANDÓN..........MANAIRE
RECADO..........ENCÀRREC
ENFERMETAT........MALALTIA
FELIÇ NADAL!..........BON NADAL!
FELIÇ ANY!......BON ANY!
FELICES FESTES!.........BONES FESTES!
FELICITATS!.......PER MOLTS ANYS!
FI D'ANY..........CAP D'ANY
NIT BONA..........NIT DE NADAL 
NIT VELLA.........NIT DE CAP D'ANY
TRAGAR...........EMPASSAR-SE (QUELCOM)/ PODER SOFRIR (A ALGÚ)
TRAGON..........GOLAFRE / FARTANER 
TRASTADA.........MALIFETA
TRETXO..........TROS / UNA BONA TIRADA
TRILLIÇOS.....TRIGÈMINS / BESSONADA DE TRES
TROLA.........BOLA / MENTIDA
TUMBONA..........GANDULA
TXABACÀ.......GROLLER / VULGAR / XARÓ
 TXANXULLO........TRIPIJOC / MARTINGALA  
COLMO.......SÚMMUM
CLARIFICAR........ACLARIR 
CODEJAR-SE AMB ALGÚ..........FER-SE AMB ALGÚ
COLXONETA............MATALÀS
CRÉIXER-SE.........ENVALENTONAR-SE / FER-SE FORT

QÜENTISTA.......COMEDIANT / PALLASSET
 
CUNA..........BRESSOL
TONTERIES........XIMPLERIES / RUCADES 

VERBENA........REVETLLA
LA VERTENT........EL VESSANT
VESTUARI........VESTIDOR
 

VÍBORA..........ESCURÇÓ
VIRGUERIA..........FLORITURA / FILIGRANA
VISTASSO............COP D'ULL
VIVALES...........FRESC / APROFITAT / BARRUT
VOLTERETA.........TOMBARELLA

XAPUSSA............BUNYOL / NYAP / POTINERIA
XATARRA..........FERRALLA / FERRO VELL
XIPIRONS.........CALAMARSETS
XIRINGUITO......PARADETA / BOTIGUETA / QUIOSQUET / GUINGUETA
XORRADA..........BAJANADA / XIMPLERIA
XUNGO............FOMUT / FOTUT

DITXÓS-A.........MALEÏT / RENOI DE /DIANTRE DE
JEFE..................CAP
JALEO...............XIVARRI / DISBAUXA / REBOMBORI / XERINOLA / BATIBULL
JUERGA............GRESCA / GATZARA / DISBAUXA / BARRILA / TABOLA
SOLETAT..........................SOLITUD
ENTREGA............................LLIURAMENT
MARXAR..............................ANAR-SE'N
 
TONTERIES.................XIMPLERIES / BAJANADES / RUCADES / POCA-SOLTADES
A RAJATABLA..............FIL PER RANDA

A TRANQUES I BARRANQUES.........A EMPENTES I RODOLONS
CALLAR-SE.....................CALLAR 
BAIXAR-SE.....................BAIXAR
PUJAR-SE.......................PUJAR
RIURE'S..........................RIURE
TARTAMUT.....................QUEC
PETXUGA..........PIT
METXA.......................BLE /FLOC
TENDA.......................BOTIGA
COLMADO................BOTIGA DE QUEVIURES / CA L'ADROGUER

FIRMAR..................SIGNAR
INFÀNCIA..................INFANTESA
DECEPCIONAR..................DECEBRE 
SOMBRA.....................OMBRA
DONAR PROBLEMES..........PORTAR PROBLEMES
PARO..................ATUR
DONAR-SE PRESSA..........AFANYAR-SE

MUNYECA......................CANELL 

DESPEDIDA........ACOMIADAMENT / COMIAT
FELICITATS!............PER MOLTS ANYS!

COTILLA...........................XAFARDER 
PESADILLA..........................MALSON 
NOVIO/A...........................XICOT/A
ENFERMETAT...............MALALTIA
ADELANTAR.................AVANÇAR
 

TRAGAR.......................EMPASSAR (una cosa)/ NO PODER VEURE / NO PODER SOFRIR (una persona)
GORDO..........................GRAS 
ARRASTRAR....................ARROSSEGAR
SENTAR-SE......................ASSEURE'S
CUIDADO!...................COMPTE! / ULL VIU! / ALERTA!



.

2. Expressions de les setmanes anteriors:

-Si et dones pressa encara estaràs a temps!........Si t'afanyes encara hi seràs a temps!
-Donat el cas que no hagués demanda, ho intentaríem de nou.........Atès el cas que no hi hagués demanda, ho intentaríem un altre cop / una altra vegada
.El propi alumne reconeix que es va caure a posta.....El mateix alumne reconeix que va caure expressament

- Sempre arribes a les tantes quan vas de tasques!......Sempre arribes a quarts de quinze / a altes hores de la matinada quan vas de bars! 
- Fora d'un pocs, no el va escoltar ningú.........Fora d'uns quants, no el va escoltar ningú
-El teu llibre? ha de ser "por'ai" (por ahí)......El teu llibre? ha de ser per aquí / per aquí a prop / per aquí a dins / ....

- Vols sentar-te? home, per favor!...........Vols seure / asseure't? home, si us plau! 
-La Laia m'ha dit que el jefe vindrà en seguida.......La Laia m'ha dit que el cap vindrà  de seguida
-De repent van començar a cantar tots plegats.......De cop i volta / de sobte van començar a cantar tots plegats.
.No em diguis!.........Què dius ara?-Ahir per la tarda vaig agafar un cabreig, al veure que s'havien propassat...!......Ahir a la tarda vaig agafar una emprenyada / una enrabiada, en veure que s'havien excedit...!
-He tingut un roce amb el teu germà.......He tingut una topada/ un frec a frec amb el teu germà
-La pilota m'ha rossat el braç..........La pilota m'ha fregat el braç
-Que diguin la veritat, per favor!........Que diguin la veritat, si us plau!
-A mi m'agraden els dos, i a tu?.......A mi m'agraden tots dos, i a tu?
-Vindré avui per la tarda............. Vindré avui a la tarda-I dale! ..........torna-hi! / tornem-hi!
-Dale que te pego!............vinga a tornar-hi / cop de fer-ho i cop de tornar-hi! / vinga a fer-ho!/ sant tornem-hi! / i burxa que burxa!
-Estoy en ello!.............m'hi estic posant / m'hi estic barallant / hi estic ficat / hi estic treballant / estic fent-ho
-Llicenciat dóna classes de matemàtiques per a ESO i Batxillerat........Llicenciat fa classes de matemàtiques per a ESO i Batxillerat
-He escoltat que vas aprovar el Batxillerat. Felicitats, eh? Menys mal que tenim una persona llesta a la familia............He sentit que vas aprovar el Batxillerat. Enhorabona, eh? Sort que tenim una persona llesta a la familia
-Per favor, comporta't!........ si us plau, comporta't!
-Fa bastant temps que no plou aquí, a la comarca.....Fa bastant de temps que no plou aquí, a la comarca 
-Els dos varen venir a preguntar-m'ho.....Tots dos varen venir a preguntar-m'ho  
-No m'emputxis, que em caic!....No m'empentis / m'empenyis, que caic! 
-Com no vinguis, ja ho veuràs!....Si no vens, ja ho veuràs! 
-Aquesta bossa no olora gaire bé....Aquesta bossa no fa gaire bona olor
-Jo no vaig poder anar, perquè no estava....Jo no hi vaig poder anar, perquè no hi era 
-M'he rigut molt aquesta nit!....He rigut molt aquesta nit! 
-Me'n vaig a donar una volta i ara torno..Me'n vaig a fer un vol i ara torno 
-Menys mal que m'ho has dit, que si no...!....Sort que m'ho has dit, que si no...! 
-Quin susto que m'has donat!.....Quin espant que m'has fet!
-Ho va dir abans del partit el propi Mohurinho.....Ho va dir abans del partit el mateix Mohurinho



























.

9 comentaris:

Marga. Manresa ha dit...

Algú sap com es diu en català: "aunque la mona se vista de seda, mona se queda" ?
L'he buscat en aquest blog i no l'he trobat.
Gràcies

Joan Guerola ha dit...

Ponerse las botas = menjar més que una revolta de riu

joangm ha dit...

Hi falta l'expressió donar a si es refereix a un indret.
Millor poso un exemple: Seguim per aquest sender i donem a un coll.
¿algú em pot respondre si això és correcte?
Gràcies

Anònim ha dit...

Hi ha faltes ortogràfiques a la presentació, per exemple: és "emmirallament", amb doble m, i "contribuir" s'escriu sense dièresi.
Gràcies.

Grup "El català com cal" ha dit...

Moltes gràcies, per la correcció.Ja hem esmenat les dues errades.

Anònim ha dit...

Una petita correcció:

en català GROS/GROSSA es refereix al tamany d'una cosa, en canvi, GRAN es refereix a l'amplitud o l'extensió d'una cosa

Tamany és incorrecte en català. El terme correcte és MIDA.

Rafel Mallorca

Marcdaini ha dit...

Moltes gràcies, Rafel. Tens molta raó. TAMANY és un castellanisme, en català hem de dir MIDA o MESURA.
T'agraïm moltíssim la correcció. Hem comès un error sense adonar-nos-en.

Col·lectiu El català com cal

oscar ha dit...

Al vostre article dels pronoms febles jo no estic de acord en una cosa, el pronom feble EN, pot substituir CC de lloc sempre que indiquin procedència i no direcció.
Marxarem a Montserrat el dilluns i en tornarem el divendres

oscar ha dit...

i hi ha una altra cosa, a més de de escoltar i sentir, tenim sentir-hi, que és el sentit de l'oïda, un sordo manca del. Escoltar tothom sap ho que és i sentir és ho que fem en tot moment amb els cinc sentits